Uurimistegevuse toetamine digitaalsete vahenditega:
- uurimisprobleemide püstitamine
- ideid elektrooniliste kataloogide kasutamisest uurimistegevuses kogukonnas
- õppimine läbi uurimistegevuse ja selle toetamine tänapäevaste digitaalsete vahenditega
- küsimustiku koostamine elektroonilise vahendiga.
Uurimuse käigus saadakse uut teadmist probleemide olemusest ja nende
lahendamiseks. Uurimistöö on pikaajaline protsess, mis koosneb eri
etappidest. Hirsjärvi, Remesi ja Sajavaara (2005) järgi koosneb
uurimistegevus viiest sammust:
- Teema valimine
- Teabe kogumine
- Materjali hindamine
- Ideede, tulemuste, märkmete korrastamine
- Artikli, essee, ettekande või uurimuse kirjutamine
Uurimisteema valimine digiajastul võib olla raske ja kerge
samaaegselt. Olles lugeja erinevates virtuaalsetes keskkondades, võib
olla kirjutajale probleemiks. Võimalike teemade vahel on raske teha
otsust, mida valida.
Võimalike teema ideedega tuleb teha tööd vabalt erinevate allikatega,
kuid rangelt ja plaanipäraselt. Kasutades erinevaid andmebaase, on hea
kasutada sobiva teema valimiseks
ajurünnakut (Hirsjärvi 2005).
Tutvu erinevate ajurünnaku vahenditega.
Tee tööd järgmiste märksõnadega:
- Huviala
- Kirjutaja teadusala
- Ühiskondlik või teaduslik tähtsus
- Teema õpetlikkus
- Juhendaja sobivus
- Aeg
- Informatsioon
- Uurimuse teostatavus
- Kirjutaja võimed ja kogemused
Kunagi ei ole võimalik kõike teema kohta ära kirjutada. Tutvudes
andmebaasides olevate ülevaateartiklitega ja saades teada, millised on
uuemad artiklid teema kohta, tuleb kirjutaja jaoks teema piiritleda. Hea
on kasutada mõistekaarte, sõltuvate ning sõltumatute rühmas
ajurünnakuid
Mõistekaardi ja ajurünnaku vahendid
Uurimisplaani koostamine
Projektikoostamise tarkvarad nt. Gantt
Digiajastul on eelis andmeotsinguid teha olenemata ajast ja
kohast. Veebis otsides saab tutvuda ülemaailmsete ja kodumaiste
otsimootoritega.
Vaata filmi info otsimisest
Virkus, S. 2010. Info hankimise ja -otsingu põhikomponendid
https://www.tlu.ee/~sirvir/Infootsingu%20teooria/Info%20hankimise%20ja%20otsingu%20pohikomponendid/piobjekti_tutvustus.html
Näiteks:
E-kataloog ESTER
http://www.elnet.ee/ester/
Eesti Teadusportaal
https://www.etis.ee/index.aspx
Tampere ülikooli Tamcat kodulehekülg
https://tamcat.linneanet.fi/
Soome teadsulike raamatukogude teenindusportaal
http://www.kirjastot.fi/
Soome teaduslike raamatukogude teenindusportaal TILKE
Algajad kirjutajad saavad kasutada märksõnaotsinguna üldotsimootoreid
Nt Google, Yahoo, AltaVista Excite, HotBot, InfoSeek, Lycos, MetaCrawler jt
Saadud info usaldusväärsusesse tuleb suhtuda kriitiliselt. Nõudlikkus
peab kasvama pidevalt suureneva veebimaterjalide lisamisega.
Usaldatavust saab hinnata Hirsjärvi, Remesi ja Sajavaara (2005) järgi:
- Lehe üla- või alaosas info dateeringu järgi
- URL-aadressi järgi
- Kontakteerumine meiel teel
- Allikaloendi järgi
- Teksti esitamise viis
Tasulistesse andmebaasidesse pääseb kasutajanime ja parooliga, nende
sisu ei leia internetist. Kasutusõiguseid saavad hankida vaid kindlad
organisatsioonid, eriti kõrgkoolid.
Virtuaalraamatukogud sisaldavad teaduslikke materjale uurimistöös kasutamiseks.
Valik laiemaid andmebaase:
Eric Database
http://www.eric.ed.gov/
Eurooppalainen kasvatusalan tesaurus
http://eacea.ec.europa.eu/education/eurydice/index_en.php
…
Tasuta programm
Mendeley toetab teadusalaste
publikatsioonide leidmisel, sotsiaalses võrgustikus osalemisel,
viitamise ja allikaloendi lisamisel uurimistöösse.
Andmete kogumine ja küsimustiku moodustamiseks võib kasutada
Google Docs Form`i, Zoho Creator jt
Andmete korrastamiseks, analüüsimiseks, esitamise meetodite valikul võib kasutada
Excel`it või SPSS.