AJURÜNNAK
Ajurünnak on spontaanselt
toimuv tegevus, milles kindlaksmääratud aja jooksul innustatakse osavõtjaid
arutatava probleemi kohta aktiivselt välja mõtlema nii palju erinevaid
lahendusi, ideid, kui nad suudavad. Selle
meetodiga püütakse genereerida uusi ideid ja analüüsida ning hinnata juba
olemasolevaid lahendusi.
Pärast kindlaksmääratud
aja kestnud intensiivset
mõttetegevust palutakse osalejatel
leitud ideed läbi mõelda ja kaaluda nende asjakohasust ja teostatavust.
Ideed kirjutatakse üles.
Ajurünnak kestab kas kokkulepitud aja jooksul või seni, kuni õppijatel ideed
otsa saavad. Järgneb vestlus, kus kaalutakse kõigi ideede teostatavust. Selle
käigus saavad õppijad teada, kui palju erinevaid lahendusi probleemile tegelikult
pakuti.
Meetod on kasulik, kuna:
- võimaldab õppijal genereerida uusi ideid,
- arendab õppijate loovust ja mõtlemisoskust,
- võimaldab arendada õppija rühmatööoskusi ,
- võimaldab arendada oskust olla lugupidav ning tolerantne teiste õppijate ideede suhtes.
Meetodi rakendamine
Ajurünnak võib olla
kirjutatud või räägitud. Meetodit saab kasutada töötades probleemi kallal kogu
rühmaga või väikeste rühmadena. Võib kasutada ka kirjutamist (nö vaikiv
ajurünnak). Meetodi kasutamisel on oluline varem kokkulepitud käitumisjuhend,
mida kõik grupi liikmed hoolikalt järgivad:
Põhireeglid ajurünnaku läbiviimisel:
- lugupidamine grupi liikmete vastu,
- eesmärgi/tulemuse täpsus ja selgus,
- mitte midagi isiklikku,
- konstruktiivsus,
- teemas püsimine,
- kõiki ideid respekteeritakse, ükski idee ei ole „rumal, vale, mõttetu jne“, ideid ei arvustata.
Ajurünnaku puhul on
oluline konkreetne tulemus ja selle elluviimise võimaluste kaalumine. Ajutist
teemast kõrvalekaldumist ja ebareaalsete ettepanekute tegemist ei pruugi siiski
karta, sest rühm teab, et töö lõpus kaalutakse iga idee reaalsust. On siiski
oluline, et ajurünnak lõpeks probleemile reaalsete lahendite pakkumisega.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar